mencetuskan REVOLUSI MALAYA

Jan 15, 2011

seni untuk perubahan?


Seni utk perubahan? Berubah? Change? Seni dan perubahan.. ader jodoh ker dua ayat yang berbeza ni.. seni macam lukisan,warna warni,kaler merah biru hijau,conteng sana sini! Ceh! Seni untuk orang yang cerewet! Seni untuk yang pandai melukis! Tiada jodoh langsung bila piker balik! Maaf,aku bukan orang yang minat seni! Ceh! Hampeh! Seni buatkan aku rasa menderita sebab kelemahan aku dalam melukis! Aku melihat seni hanya semata-mata krn seni itu ibu segala ibunya bermula dari sebatang pen yang digerakkan oleh tangan yang menurut arahan dari otak. Jika otak,akal fikiran kita berfikir aku x mampu melukis! Jawabnya tangan itu mmg x boleh menulis!

Bukan aku malas! Tapi itulah seni yang bermula dari melukis! Tmpat aku berlajar,lukisan asas yang paling utama dalam seni! Seni? Macam mana seni boleh digunakan utk perubahan? Perubahan! Selalunya akan dikaitkan dengan p0litik,orang p0litik,ahli p0litik,dan juga pengulas p0litik. Untuk apa kta perlukan perubahan? Tempat kita berlajar,teruk dari segi pengurusanya.tapi para tenaga pengajar sangat-sangat mahir dan berkemahiran tinggi! Siapa yang perlu diubah? System itu ataupun orang dalam system tersebut!

Aku benci bila bercakap soal perubahan dalam p0litik! Xkira lah dalam kampus atau Negara! Semua ada cacat celanya! Sampi ke satu tahap orang beranggapan politik itu jijik! Salah siapa? Politikcian or system tersebut? Adaka kerana masa? Kerana sosio kaum sudah menebal? Ataupun kesedaran utk perubahan itu sudah ada dalam diri?

Seni untuk perubahan? Byk lagu di Malaya nie,lagu cinta! Lagu adalah seni yang dicurahkan oleh penulis lirik. Lirik lagu cinta..lagu cinta pula dikaitkan dengan nama wanita. Putus cinta,khawin lari..macam2 pnyer cinta ada.adakah cinta itu damai? Tidak juga,orang boleh bunuh membunuh kerana cinta! Jadi,cinta itu bukan bawa damai!..

Kenapa composer kita x hasilkan lagu pasal minyak naik? Pasal royalty dirampas? Pasal harga barang yang x penah turun2? Pasal kesusahan rakyat marhean yang hidup melarat? Salah siapa? Composer kita yang ketandusan lirik sebegitu ataupun tiada berani untuk berSENI dalam lagu tersebut?...ataupun system yang dibentuk menghalang karya sedemikian untuk dihasilkan?

BerSENI untuk PERUBAHAN..

2 comments:

Naisophon said...

Paling penting, keadaan equibrillium..

Mie Kickdefella said...

yeah! perubahan perlu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...