mencetuskan REVOLUSI MALAYA

Jan 28, 2011

KB-KL-KB




Dh balik dari trip~
fuhh! wlaupn agak letih!
tp bez! haha
nek bas cm kera! gilo!
meh2..
layan gmba jom!

Jan 26, 2011

eh! nk cuti dh p0n!


eh!
nk cuti dh pn!
esk last day!
mlm esk ader trip g KL!
eh!
cpt jer kn mse blalu!
eh!
duit ptptn pn dh nk abeh!
eh!
skunk dun tenang pnyer election!
eh!
nmpk dh kn keb0d0han geng2 pkauman tuh!
eh!
jgn derhaka!
peduli aper aku!
eh!...
^^...
sem nie nk kjar p0inter yg tggi!
eh!
aku boleh!
cuma malaaaas!
kick pnyer malas tuhh!
eh!
tubik dluu deh!
ehh!
b00nga~
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Jan 25, 2011

Sifat Wanita Melalui Unsur


~ WANITA TANAH ~

Wanita tanah dilahirkan di bawah zodiak Taurus(21 April-20Mei), Virgo(24Ogos-23 September) dan Capricon(22 Disember-20 Januari).
*seorang yang boleh dijangka, berwibawa dan praktikal.
*Penyabar dan bertolak ansur, mempunyai kehendak dalaman dari segi emosi dan material.
*Semangat produktif dan gigih yang disertai dengan siksp berhati-hati menjadikan wanita tanah berkemampuan mencapai kejayaan dalam perniagaan.
*Kebijaksanaan dan kepintaran yang diperolehi sering tersembunyi oleh air muka semulajadi yang pendiam dan tenang.
*Sifat marah yang terkawal serta keperluan untuk keteguhan dan kawalan sering terbawa-bawa dalam perhubungan yang amat konservatif, serius dan sederhana.
*Tidak mudah menunjukkan sifat penyayang tetapi wanita tanah adalah seorang kekasih yang setia dan berwibawa.

~WANITA API~

Wanita api dilahirkan di bawah lambang Aries(21 Mac-20 April), Leo(24 Julai-23 Ogos) dan Sagittarius(23 November-21 Disember).
*Dilahirkan sebagai pemimpin
*Mempunyai kekuatan diri dan biasanya enggan menerima pendapat orang lain walaupun ianya benar.
*Seorang yang artistik dan sukar dijangka, tetapi biasanya romantis dan tidak pemalu.
*Mempunyai personaliti suka menguasai dan mendominasi tetapi boleh mengimbangi sifat-sifat ini dengan sikap yang pemurah, mesra dan menunjukkan sifat yang mendalam terhadap sesuatu yang disukainya.
*Suka berterus terang dan tidak berselindung menyebabkan orang yang dikasihi mersa sedih dan terhiris.
*Jujur dan mahu hubungan peribadi berjalan dengan lancar.
*Wanita api harus diberikan ruang yang cukup luas untuk menjadikan perhubungan itu terus berkesan.
*Tidak keberatan untuk beralih arah jika berasa tertekan.

~ WANITA ANGIN ~

Mereka ini lahir di bawah lambang Gemini(22 Mei-21 Jun), Libra(24 September-23 Oktober) dan Aquarius(21 Januari-19 Februari).
*Berterus terang, berminda aktif dan gemar mencari kepelbagaian dalam setiap aspek kehidupan.
*Berfikiran terbuka, mempunyai daya imaginasi dan inovatif, bagi mereka segalanya boleh dicapai.
*Bergaya, tenang dan tidak cerewet serta mempunyai keinginan semulajadi untuk mengamalkan sikap diplomasi dan saling bekerjasama bersungguh-sungguh.
*Sanggup mengorbankan kehendak atau idea mereka sendiri demi mencapai keharmonian dan mengelakkan perselisihan atau konflik.
*Sentiasa gigih untuk mendapatkan cinta yang terunggul, untuk berkonfrantasi.
*Kurang cenderung untuk menyampaikan perasaan sebenar yang terpendam dalam hati mereka.
*Dikenali dan diingati kerana sifat romantis dan manja.

~ WANITA AIR ~

Wanita air terdiri daripada mereka yang lahir di bawah zodiak Cancer(22 Jun-23 Julai), Scorpio(24 Oktober-22 November) dan Pisces(20 Februari-20 Mac).
*Mempunyai sifat semulajadi untuk berkembang maju.
*Mereka ini dipandu oleh perasaan hati dan mempunyai sifat mudah bersimpati, berdaya imaginatif, sentimental, mempunyai perasaan yang berubah-ubah dan berhati-hati.
*Tenang dan mudah tersentuh oleh emosi orang-orang yang berada disekeliling dan cepat mengeluarkan air mata dalam sebarang situasi yang menyedihkan.
*Mudah mengikut rentak emosi orang lain dan juga diri sendiri.

subsidi~

Sorong papan, tarik papan; buah keranji dalam perahu; suruh makan, dia makan; disuruh mengaji (belajar) dia tak mahu. Banyak perkara kita disuruh belajar. Kali ini mari kita melihat apa yang kerajaan suruh kita belajar dan untuk apa serta keuntungan siapa? Kita disuruh belajar agar tidak menjadi bankrap seperti Greece, oleh itu subsidi rakyat kena dipotong.

Subsidi kepada syarikat swasta besar masih dikekalkan walaupun jumlahnya sepuluh kali ganda berbanding subsidi untuk rakyat. Kita disuruh belajar agar tidak meniru budaya barat, oleh itu sudah ada perancangan untuk menyekat penggunaan internet dengan peraturan-peraturan baru. Sekatan hanya untuk rakyat sedangkan lesen jalur lebar dikeluarkan untuk mencapai sasaran penggunaan internet kerajaan dengan bayaran kos yang agak tinggi untuk kelajuan yang tidak mencukupi pula tidak disekat.
Kita disuruh belajar menukar gaya hidup dengan memberhentikan langganan stesen televisyen berbayar dan tidak meminjam untuk pembelian kereta kerana menghadapi kos sara hidup tinggi sedangkan gaji tidak meningkat dan yang meningkat hanya harga barang keperluan. Barang naik, tetapi kadar inflasi masih tidak naik pada 2.07 peratus. Bagaimana ia dikira masih misteri dan tidak pula diikut oleh peniaga-peniaga apabila kebanyakan harga barang naik melebihi kadar inflasi 2.07 peratus dengan harga teh tarik pun sudah naik sehingga 20 sen atau lebih 15 peratus dari harga asal.
Kita disuruh belajar menjadi 1Malaysia, oleh itu belanja besar termasuk khidmat nasihat APCO dikeluarkan, tetapi malangnya sindrom cakap tak serupa bikin sebaliknya mentakrifkan usaha ini. Peristiwa kenyataan perkauman beberapa warga guru dan pegawai khas Perdana Menteri satu ketika dahulu ditambah retorik Perkasa dan terbaru pembakaran patung manusia di Lembah Pantai kerana isu azan menjadikan 1Malaysia hanya slogan mahal harganya dan rendah nilainya. Kita disuruh belajar menerima dan menghafal berbagai-bagai akronim seperti NEM, GTP, ETP, NKRA, NKEA, EPP di samping UPSR, PMR, SPM dan STPM untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi yang bebas keluar dari perangkap negara berpendapatan sederhana.
Malangnya, projek mewah berbilion ringgit daripada menara 100 tingkat kepada pembinaan MRT di Kuala Lumpur dikatakan bernilai RM36 bilion, tetapi setelah diambil kira kos tanah dan sistem kereta api dianggarkan akan menjangkau RM50 bilion yang sepatutnya dibiayai pihak swasta, tetapi nampaknya akan ditanggung rakyat melalui akronim SPV (Special Purpose Vehicle).
Kemungkinan besar rakyat akan disuruh belajar menanggung belanja besar yang tidak dapat menutup jurang kekayaan atau kemiskinan di antara golongan 20 peratus rakyat terkaya yang terus meningkat pendapatan mereka, manakala 40 peratus yang termiskin masih teraba-raba mencari ruang pendapatan baru untuk meneruskan kelangsungan hidup. Kita disuruh belajar menjiwai semangat kesukanan dan perjuangan Harimau Malaya yang menjadi johan bola sepak Piala Suzuki sedangkan ‘permainan politik’ tanah air masih di padang tidak rata dengan pengadil berat sebelah dan tiang gol sentiasa diubah untuk memenangkan Harimau Jadian yang masih berkuasa.
Kita disuruh belajar untuk melalui pertandingan idea (contest of ideas) dalam ucapan seorang presiden parti politik Melayu sebagai tanda aras kematangan dan keperluan untuk menghadapi dunia global tanpa sempadan, tetapi apabila dicabar berdebat tentang dasar ekonomi penting untuk masa depan negara dan kepentingan rakyat oleh ketua pembangkang, sebaliknya kita pula disuruh belajar untuk diam sahaja. Kalau tiada debat bagaimana rakyat akan belajar apa dan siapa sebenarnya akan mendapat untung daripada dasar ekonomi negara?
Akhir sekali kita disuruh belajar bahawa negara kita sudah merdeka lagi demokratik sedangkan selama 51 tahun daripada 54 tahun kemerdekaan kita masih di bawah pengisytiharan darurat, masih di bawah undang-undang anti-demokratik seperti ISA, AUKU dan PPPA, masih memiliki proses pilihan raya yang tidak telus, masih tiada kebebasan media, masih tiada pilihan raya kerajaan tempatan dan masih tidak menunaikan perjanjian sewaktu pembentukan Malaysia dengan Sabah dan Sarawak.
Bukankah sudah tiba masanya kerajaan dan pembangkang bersama-sama belajar meluluskan rang undang-undang Akta Pemulihan Demokrasi secara dwi-partisan pada persidangan Parlimen tergempar dengan kadar segera kerana kita disuruh belajar bahawa sudah Tenang di Tunisia? Sorong papan, tarik papan; buah keranji dalam perahu; suruh makan, dia makan; disuruh mengaji (belajar) dia tak mahu. Alahai, apa lagi nanti yang rakyat akan disuruh belajar?

SELAMATKAN MALAYSIA!!


INfo yang anda perlu tahu dan renungkan!

-12 tahun berturut2 kerajaan malaysia mengalami belanjawan defisit!
-10 tahun berturut2 malaysia gagal mencapai sasaran pertumbuhan ekonomi!
-4.7% purata pertumbuhan ekonomi 2001-2005,sedangkan sasaran adalah 7.5%!
-4.2% purata
pertumbuhan ekonomi 2006-2010,sedangkan sasaran adalah 6%!
-KDNK negara adalah lebih kecil dari KDNK singapura bermula dari tahun 2009,kali pertama dalam sejarah ia berlaku!

-325 billoin RM wang PETRONAS diambil antara tahun 2007-2010.Ini bermakna purata setahun adalah 81.25 billion RM!
-53.3% adalah kadar hutang negara berbanding KDNK dalam tahun 2009,melonjak naik berbanding kadar 35.1% dalam tahun 1998!
-3 kali ganda peningkatan perbelanjaan kerajaan yang ditampung oleh wang petronas dan hutang,dari RM68 bilion(1998) kepada RM214 bilion (2010)

kahkahkahkah!
jom lh ubah!

Jan 24, 2011

Jan 21, 2011

kita berk0ngsi arah yang sama


bila memandang satelit yg berkelip-kelip di langit,
kita berk0ngsi arah tuju yang sama..
bila kita tido,
kita berk0ngsi mimpi yang sama..
bila berjauhan,
kita berk0ngsi rindu yang sama..
bila susah,
kita berk0ngsi kepahitan yang sama..
bila gembira,
kita hadapi dengan senyuman yg sama...
tapi bila kita berpisah..
adakah kita berk0ngsi keperitan yang sama..?

Jan 20, 2011

W,S Rendra=Sajak Anak Muda


Kita adalah angkatan gagap

yang diperanakkan oleh angkatan takabur.

Kita kurang pendidikan resmi di dalam hal keadilan,

karena tidak diajarkan berpolitik,

dan tidak diajar dasar ilmu hukum

Kita melihat kabur pribadi orang,

karena tidak diajarkan kebatinan atau ilmu jiwa.

Kita tidak mengerti uraian pikiran lurus,

karena tidak diajar filsafat atau logika.

Apakah kita tidak dimaksud untuk mengerti itu semua ?

Apakah kita hanya dipersiapkan untuk menjadi alat saja ?

inilah gambaran rata-rata pemuda tamatan SLA,

pemuda menjelang dewasa.

Dasar pendidikan kita adalah kepatuhan.

Bukan pertukaran pikiran.

Ilmu sekolah adalah ilmu hafalan,

dan bukan ilmu latihan menguraikan.

Dasar keadilan di dalam pergaulan,

serta pengetahuan akan kelakuan manusia,

sebagai kelompok atau sebagai pribadi,

tidak dianggap sebagai ilmu yang perlu dikaji dan diuji.

Kenyataan di dunia menjadi remang-remang.

Gejala-gejala yang muncul lalu lalang,

tidak bisa kita hubung-hubungkan.

Kita marah pada diri sendiri

Kita sebal terhadap masa depan.

Lalu akhirnya,

menikmati masa bodoh dan santai.

Di dalam kegagapan,

kita hanya bisa membeli dan memakai tanpa bisa mencipta.

Kita tidak bisa memimpin,

tetapi hanya bisa berkuasa,

persis seperti bapak-bapak kita.

Pendidikan negeri ini berkiblat ke Barat.

Di sana anak-anak memang disiapkan

Untuk menjadi alat dari industri.

Dan industri mereka berjalan tanpa berhenti.

Tetapi kita dipersiapkan menjadi alat apa ?

Kita hanya menjadi alat birokrasi !

Dan birokrasi menjadi berlebihan

tanpa kegunaan -

menjadi benalu di dahan.

Gelap. Pandanganku gelap.

Pendidikan tidak memberi pencerahan.

Latihan-latihan tidak memberi pekerjaan

Gelap. Keluh kesahku gelap.

Orang yang hidup di dalam pengangguran.

Apakah yang terjadi di sekitarku ini ?

Karena tidak bisa kita tafsirkan,

lebih enak kita lari ke dalam puisi ganja.

Apakah artinya tanda-tanda yang rumit ini ?

Apakah ini ? Apakah ini ?

Ah, di dalam kemabukan,

wajah berdarah

akan terlihat sebagai bulan.

Mengapa harus kita terima hidup begini ?

Seseorang berhak diberi ijazah dokter,

dianggap sebagai orang terpelajar,

tanpa diuji pengetahuannya akan keadilan.

Dan bila ada ada tirani merajalela,

ia diam tidak bicara,

kerjanya cuma menyuntik saja.

Bagaimana ? Apakah kita akan terus diam saja.

Mahasiswa-mahasiswa ilmu hukum

dianggap sebagi bendera-bendera upacara,

sementara hukum dikhianati berulang kali.

Mahasiswa-mahasiswa ilmu ekonomi

dianggap bunga plastik,

sementara ada kebangkrutan dan banyak korupsi.

Kita berada di dalam pusaran tatawarna

yang ajaib dan tidak terbaca.

Kita berada di dalam penjara kabut yang memabukkan.

Tangan kita menggapai untuk mencari pegangan.

Dan bila luput,

kita memukul dan mencakar

ke arah udara

Kita adalah angkatan gagap.

Yang diperanakan oleh angkatan kurangajar.

Daya hidup telah diganti oleh nafsu.

Pencerahan telah diganti oleh pembatasan.

Kita adalah angkatan yang berbahaya.

Jan 18, 2011

p0liTAik dalam kampus


macam taik! dlm kmpus p0n x bg masok elemen p0litik!
kahkahkah laknat sama mereka yg berkuasa yg menghalang itu semua!
bnda tuh bkn haram beb! aper kes nie? menghalang idealisme pelajar utk berp0litik!
cehh,,pas2 nk ank muda cintakan negara lh! nk anak muda pertahankn maruah negara lh!
kahkahkah janji palsu dan hnya ret0rik mcm sampah pnyer fikiran! alasan yg dibagi mudah~
xnak dilalaikan dlm pr0ses blajar! aik.. kami dtg cni bukan utk kejar akademik jer woi!
kami bakal pemimpin! aku xnk jd pemimpin! haha tapi hak kami utk berp0litik!
p0litik kami utk jaga kebajikan pelajar.. aku ulang sekali lagi.. utk pelajar! bkn staff! haha

kata ipta nie kilang nak jd pemimpin masa depan negara! last2.. p0litik p0n x dibenarkan?
laaa.. mcm mner nk jadi g2..alahai! bodo pnyer fikiran! buat apa disekat2? sape yg rugi!
negara lh woi! bkal pemimpin x tahu berp0ltik! las2 kne terajang mcm tuh jer nti diperingkat dunia!
ceh! apa lah nasib daku.. dlm kampus p0n g2..
plajar mengkritik p0n dipanggil penentang..
walhal.. hnya utk memperjuangkan nasib plajar dikampus..
ohh..
p0litik dicini dh jd p0litaik!
kahkahkah
gua mmg benci ini situasi!

Jan 17, 2011

husam musa

Datuk Paduka Husam Musa adalah seorang yang mengabdikan dirinya kepada Allah S.W.T. Beliau suka berzikir dan membaca Al-Quran ketika mempunyai masa lapang. Mungkin inilah yang menyebabkan beliau sentiasa tenang dalam menghadapi pelbagai cabaran yang melanda dirinya.

Saya berkenalan dengan Husam berberapa tahun dahulu sebaik sahaja saya pulang dari menjalani "internship" selama satu tahun di Korea Selatan. Pada ketika itu saya aktif "memblog" dalam sebuah "Blog Syok Sendiri" yang bergelar "Blackinkorea".

Saya sebelum itu tidak pernah rapat dan mengenali kepimpinan PAS kecuali Dr. Hatta Ramly, Dr. Dzulkefly Ahmad dan Haji Mohammad Sabu. Mengapa saya mengenali ketiga-tiga pimpinan ini? Ini adalah kerana ketiga-tiga pemimpin ini seringkali bersama-sama dalam demonstrasi yang berkaitan dengan isu-isu rakyat.





Aktif dalam dunia blog menyebabkan saya berpeluang untuk berkenalan dengan Dato Ahirudin Attan a.k.a Rocky Bru, Datin Paduka Marina Mahathir, Bernard Khoo, Haris Ibrahim, Sheih dan ramai lagi. Sheih pada ketika itu berkerja dengan Haji Husam. Sheih yang merasakan saya ini seorang yang hebat pada ketika itu merekomendasikan saya untuk berkenalan dengan Datuk Husam.

Lim Guan Eng pada ketika ini tidak pernah terfikir akan menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Begitu juga Ronnie yang tak pernah terbayang menjadi Exco Kerajaan Negeri Selangor

Satu pertemuan diatur untuk bertemu dengan Haji Husam di KLCC. Sebelum ini, saya sering memandang rendah kepada pemimpin PAS. Tanggapan saya sebelum itu, pemimpin PAS pasti tidak reti untuk ke KLCC dan hanya tahu berdakwah tak tentu tempat.

Pertemuan dengan Haji Husam mengubah persepsi saya. Beliau sangat tenang dan lebih banyak mendengar daripada bercakap.

Pada ketika itu saya bersama-sama dengan Susan Loone dan lagi dua orang "amoi" yang cantik. Saya tidak menyangka bahawa Haji Husam boleh bertenang dan tidak memandang hina kepada ketiga-tiga amoi yang berada disekeliling saya.

Haji Husam sangat tenang berhadapan dengan saya yang dikelilingi oleh tiga orang amoi. Lebih menarik lagi, Haji Husam mengeluarkan buku nota dan mencatatkan isi-isi perbualan kami yang beliau rasakan penting.

Saya terpaku dengan kerendahan diri seorang Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang sering dimusuhi oleh ramai pihak terutamanya orang-orang PAS di Kelantan.

Sehinggakan saya berfikir, satu hari nanti, jika semua konspirator di dalam PAS berjaya menjatuhkan Haji Husam, saya ingin menghasur beliau untuk bergerak di dalam dunia NGO.

Sebenarnya, banyak perkara yang boleh dijayakan dalam perjuangan bersama NGO berbanding perjuangan didalam parti yang seringkali bergarak dengan satu tujuan iaitu mendapatkan kekuasaan.

Semalam Tuan Haji Husam mengeluarkan satu kenyataan. Beliau menginginkan Datuk Zaid Ibrahim menyertai PAS. Sudah pasti selepas ini, Haji Husam juga akan difitnah menerima bayaran dari Zaid atau Dato John Soh.

Waktu pertemuan pertama

Akan tetapi, saya faham dengan tujuan Haji Husam. Beliau tidak mahu mudarat besar berlaku kepada Pakatan Rakyat.

Sebenarnya, saya tidak pernah peduli dengan apa yang bakal berlaku kepada Pakatan Rakyat, cuma saya ada sedikit rasa sayang dengan orang-orang seperti Datuk Paduka Haji Husam Musa yang begitu gemar menggelarkan dirinya sebagai Aktivis Islam.
http://www.aminiskandar.net/

Jan 16, 2011

kisah wanita


Kisah dia..

Dya blik umah xnk tido..

Nk nikmati,tgk sepuas2nya di rumah itu..

Bila malam,bulan bintang teman kala belajar..

Bila katak berbunyi,dia takut krn fikir katak itu menyebut-nyebut namanya..

Mawi? Menjerit-jerit bila melihat pujaan hatinya itu beraksi didepan kaca tv sampi tumpah air ditangannya..

Dya suka pantai,dya impikan suasana berjalan ditepi pantai bersama insan yang dicintainya..

Chocholate,teman penahan sakit..

Lirik Lagu kopratasa yang bergitu disukainya dan diminati..

Ayat erm,tanda kemarahan dan juga rasa tidak puas hatinya..

Juara ches uiTm,kemahiran dya..

Hilang dua insan tersayang sekilip mata..

Dulu,kucing dan dya teman yang paling akrab.. hdop umpama kawan yang tidak mahu berpisah..

Tapi,diambil jua dari tangannya..

Masa muda bercita-cita nak jadi angkasawan,dah tua nk jadi isteri mithali keinginan sewaktu mula-mula berkenalan..

Pergi hospital,doctor cakap mata dya besar sangat... dya x kisah sbb mata dia sungguh menarik..

Bila keluar bersama teman,lelaki berikan no hp dan dengan baik dya menerimanya dan selepas itu buang dalam tong sampah..

Ke bank dgn mama,jmpe kwn lama mama dgn anak lelaki lantas berikan no hp kpd dya.. dya amik,mama cakap klu kita sgt2 cintakan seseorang,setia lh dgn pasangan sampi bila-bila pun.. dan seperti biasa akan dibuang..

Masa sekolah,selalu datang awal pagi..sekolah sebelah tempat mama dya mngajar,bdk yang paling nakal sampaikan hari-hari ke blik disiplin..anak teacher yang pling nakal..

…. Dya cakap,biar berjuta lelaki pun dya jumpa,awk sorang yang paling dicintai..

..

Jan 15, 2011

seni untuk perubahan?


Seni utk perubahan? Berubah? Change? Seni dan perubahan.. ader jodoh ker dua ayat yang berbeza ni.. seni macam lukisan,warna warni,kaler merah biru hijau,conteng sana sini! Ceh! Seni untuk orang yang cerewet! Seni untuk yang pandai melukis! Tiada jodoh langsung bila piker balik! Maaf,aku bukan orang yang minat seni! Ceh! Hampeh! Seni buatkan aku rasa menderita sebab kelemahan aku dalam melukis! Aku melihat seni hanya semata-mata krn seni itu ibu segala ibunya bermula dari sebatang pen yang digerakkan oleh tangan yang menurut arahan dari otak. Jika otak,akal fikiran kita berfikir aku x mampu melukis! Jawabnya tangan itu mmg x boleh menulis!

Bukan aku malas! Tapi itulah seni yang bermula dari melukis! Tmpat aku berlajar,lukisan asas yang paling utama dalam seni! Seni? Macam mana seni boleh digunakan utk perubahan? Perubahan! Selalunya akan dikaitkan dengan p0litik,orang p0litik,ahli p0litik,dan juga pengulas p0litik. Untuk apa kta perlukan perubahan? Tempat kita berlajar,teruk dari segi pengurusanya.tapi para tenaga pengajar sangat-sangat mahir dan berkemahiran tinggi! Siapa yang perlu diubah? System itu ataupun orang dalam system tersebut!

Aku benci bila bercakap soal perubahan dalam p0litik! Xkira lah dalam kampus atau Negara! Semua ada cacat celanya! Sampi ke satu tahap orang beranggapan politik itu jijik! Salah siapa? Politikcian or system tersebut? Adaka kerana masa? Kerana sosio kaum sudah menebal? Ataupun kesedaran utk perubahan itu sudah ada dalam diri?

Seni untuk perubahan? Byk lagu di Malaya nie,lagu cinta! Lagu adalah seni yang dicurahkan oleh penulis lirik. Lirik lagu cinta..lagu cinta pula dikaitkan dengan nama wanita. Putus cinta,khawin lari..macam2 pnyer cinta ada.adakah cinta itu damai? Tidak juga,orang boleh bunuh membunuh kerana cinta! Jadi,cinta itu bukan bawa damai!..

Kenapa composer kita x hasilkan lagu pasal minyak naik? Pasal royalty dirampas? Pasal harga barang yang x penah turun2? Pasal kesusahan rakyat marhean yang hidup melarat? Salah siapa? Composer kita yang ketandusan lirik sebegitu ataupun tiada berani untuk berSENI dalam lagu tersebut?...ataupun system yang dibentuk menghalang karya sedemikian untuk dihasilkan?

BerSENI untuk PERUBAHAN..

Jan 11, 2011

hati tenang

sgt2 rase lega...
indah jiwa nie..
tenang bila sgala arahan Nya dipatuhi..
amin.. damaikan hati hamba mu ini
dengan berkat rahmat Mu..amin...

Jan 10, 2011

Di suatu malam depan panggung wayang…


Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?

Nobita : A’ ah xbosan. Best!

Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?

Nobita : Errr~ hehe..

Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.

Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.

Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?

Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?

Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..

Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?

Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.

Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.

Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu

Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..

Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..

Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.

Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.

Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu

Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?

Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa

Sizuka : Buktinya??

Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe

Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu

Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.

Nobita : Eh..mestila! hehe

Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~

Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??

Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!

Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah...awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram...sehinggalah nobita mula meluah perasaan...

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???

Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi...awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan...kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ......

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

peringatan utk semua, beribu kali peringatan utk diri y teramat hina ini~

4.41 pg


bila rasa gelisah,
ingt dyer..
waktu itu sangat indah..
dyer ttap ada..
ttap ada utk dyer..
akan ada utk dyer..
indah... yang sangat waktu yg ckup indah...

Jan 9, 2011

TANDA-TANDA KEMATIAN


Adapun tanda-tanda kematian menurut para ulama adalah benar dan ujud, cuma amalan dan ketakwaan kita saja yang akan dapat membedakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini. RasulAlloh SAW diriwayatkan masih mampu memperlihatkan dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara langsung akan kesukaran menghadapi sakaratul maut dari awal hingga akhir hayat Beliau. Imam Ghazali Rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehingga beliau mampu menyiapkan dirinya untuk menghadapi sakaratul maut secara sendirian. Beliau menyiapkan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bagian tubuh dan kepala saja beliau telah memanggil abangnya yaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bagian mukanya.
Adapun riwayat-riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Alloh Subhanahu Wa Ta’ala tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita hambaNya supaya dapat bertaubat dan siap dalam perjalanan menghadap Alloh Subhanahu Wa Ta’ala. Walau bagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam saja manakala orang-orang kafir yaitu orang yang menyekutukan Alloh nyawa mereka ini akan terus diambil tanpa peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Alloh Subhanahu Wa Ta’ala.
Adapun tanda-tanda ini terbagi kepada beberapa keadaan :

Tanda 100 hari sebelum hari mati.
Ini adalah tanda pertama dari Alloh Subhanahu Wa Ta’ala kepada hambaNya dan hanya akan disadari oleh mereka-mereka yang dikehendakiNya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma mereka sadar atau tidak saja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh yaitu dari ujung rambut sehingga ke ujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil, contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka sadar serta berdetak di hati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, selanjutnya maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sadar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja. Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pohon yang letaknya di atas Arashy Alloh Subhanahu Wa Ta’ala. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persiapan ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang waktu. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di
mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba hanya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bagian tengah dahi kita yaitu diantara dahi kanan dan
kiri. Jika tanda ini dapat, dirasa maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandung banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dirasa jika kita melihatnya dari bagian sisi. Telinganya akan layu dimana bagian ujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang yaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bagian pusat, akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah, berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Alloh Subhanahu Wa Ta’ala yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Jan 8, 2011

Cinta setia antara langit dan laut...


Dahulukala, langit dan laut saling jatuh cinta. Mereka saling menyukai di antara satu sama lain. Oleh sebab sangat sukanya langit terhadap laut, warna langit sama dengan warna laut. Setiap senja datang, si laut dengan lembut sekali membisikkan kata-kata `Aku Cinta Padamu’ ke telinga langit. Setiap kali langit mendengar bisikan penuh cinta laut terhadapnya, langit tidak menjawab apa-apa , hanya tersipu-sipu malu dengan wajah kemerah-merahan.

Suatu hari, datanglah awan. Melihat kecantikan si langit, awan terus jatuh hati terhadap langit, bak cinta pandang pertama. Tetapi tentu sahaja langit hanya setia mencintai laut. Setiap hari, langit hanya mahu melihat laut sahaja. Awan berasa sedih tetapi ia tidak berputus asa mencari cara dan akhirnya mendapat satu akal. Awan mengembangkan dirinya seluas dan sebesar mungkin serta menyusup ke tengah-tengah di antara langit dan laut. Ia berusaha menghalangi pandangan langit dan laut terhadap satu sama lain.

Laut berasa marah kerana tidak dapat melihat langit. Laut mengeluarkan gelombangnya bagi mengusir awan yang mengganggu pandangannya. Tetapi tentu sekali usahanya tidak berhasil. Lalu datanglah angin yang sejak dulu mengetahui hubungan cinta langit dan laut. Angin berasakan perlu membantu langit dan laut menyingkirkan awan yang mengganggu perhubungan mereka yang sekian lama terjalin.

Dengan tiupan keras dan kuat, angin meniup awan. Lantas terpecah-pecahlah awan menjadi berselerak ke banyak bahagian, sehingga ia tidak berupaya lagi melihat langit dengan jelas dan tidak mampu lagi untuk mengungkapkan perasaannya terhadap langit. Kerana rasa terseksa menanggung perasaan cinta yang menggunung tinggi terhadap langit, awan menangis sedih.

Hingga sekarang, kasih antara langit dan laut tidak dapat dipisahkan. Kita juga dapat melihat di mana mereka menjalin kasih. Setiap kali memandang ke hujung laut, di mana ada garisan horizon yang menemukan langit dan laut, di situlah mereka sedang berpacaran......

brehhh


raso dh boleh beruboh dh nie..
syukur2... kno uboh sket2 dh sikap aku nie...
hehe..
eh! male mimpi ko dyo! aik..
dyo ingat ko aku weh!?
haha koya mu mie wehh..
brehhhh

Jan 7, 2011

MP Serdang yang dikatakan tidak menghormati masjid


Saya tertarik untuk memberikan sedikit komentar berkaitan isu MP Serdang yang dikatakan tidak menghormati masjid dengan tindakannya hadir ke masjid dalam keadaan tidak menutup aurat dengan betul.

Mungkin kerana pada dasarnya isu ini dilihat sebagai isu politik yang tentunya bertujuan untuk mendapatkan mileage politik pihak tertentu, maka tidak ramai yang mahu masuk campur untuk memperbetulkan salah faham yang timbul kerana bimbang akan dicop menyebelahi pihak-pihak tertentu.

Saya sudah pastinya tidak berminat untuk berbincang isu ini dari sudut politik, jauh sekali untuk membela mana-mana ahli politik, kerana saya bukan ahli politik yang mempunyai apa-apa agenda politik. Namun, saya hanyalah seorang Muslim yang ingin melihat agama saya diceritakan secara betul kepada bukan Muslim bagi memastikan mereka memahami Islam yang sebenar-benarnya.

Atas rasa tanggungjawab dan ingin bersikap jujur serta adil terhadap sedikit sebanyak ilmu yang ada, maka saya ingin membicarakan kesan yang mendalam daripada isu ini terhadap pemahaman agama Islam di kalangan umat Islam dan bukan Islam di Malaysia. Disebabkan isu ini disensasikan oleh akhbar arus perdana, maka sudah tentu kesannya akan dirasai oleh jutaan pembaca yang membaca akhbar-akhbar ini.

Makanya, adalah menjadi suatu keperluan untuk memperbetulkan salah faham yang telah berlaku tersebut. Jika saya berdiam diri, saya bimbang saya akan dilaknat oleh ilmu saya sendiri di akhirat kelak kerana sanggup memandang sepi salah faham terhadap agama yang saya cintai ini berlaku di depan mata saya tanpa sebarang usaha untuk menghentikannya.

Antara salah faham yang perlu diperbetulkan yang telah tercetus hasil daripada isu yang disensasikan ini ialah;

1. Tanggungjawab menutup aurat kepada umat Islam hanyalah di dalam kawasan masjid/surau

Isu ini telah memberikan gambaran kepada rakyat beragama Islam dan bukan Islam yang tanggungjawab menutup aurat hanyalah diwajibkan di dalam kawasan masjid/surau sahaja. Secara tidak langsung, akhbar-akhbar ini telah mendidik masyarakat yang membaca beritanya bahawa 'menutup aurat di luar masjid/surau adalah tidak wajib' kepada orang Islam.

Fahaman ini sudah pastilah menyeleweng daripada ajaran Islam sebenar yang bukan sahaja mewajibkan menutup aurat di dalam kawasan masjid tetapi juga di luar masjid selagi mana kita berada dan berinteraksi dengan bukan mahram. Untuk bertanya hukum menutup aurat wanita Islam di luar masjid, saya yakin mufti-mufti kita tahu jawapannya.

Jika tidak, masakan isteri mereka juga menutup aurat. Mungkin mufti kita terlepas pandang untuk menegur kerana begitu selesa dengan blik pejabat berhawa dingin serta kerusi empuk bertaraf 'JUSA' yang bukan calang-calang orang boleh duduki.

2. Bukan Islam tidak dialu-alukan datang ke masjid dan surau

Meskipun akhbar-akhbar terbabit tidak bermaksud menghalang bukan Islam datang ke masjid secara total, namun cara pemberitaan dibuat memberi isyarat seolah-olah masjid dan surau tidak mengalu-alukan kehadiran bukan Islam ke masjid dan surau. Sepatutnya, akhbar harus menperincikan bagaimana caranya dan apakah etika berpakaian bagi non-Muslim yang ingin melawat masjid dan surau.

Perlu dimaklumkan juga, apabila mengunjugi masjid, adakah cara menutup aurat non-Muslim ini sama dengan cara Muslim menutup aurat di dalam dan luar masjid. Jika perlu, dapatkan pandangan daripada pakar untuk memberikan panduan tentang adab dan etika berada di masjid.

Panduan itu perlu bersandarkan dalil dan bukan berdasarkan adat kebiasaan serta sentimen tertentu. Jangan kita pula menghukum kesilapan mereka yang masih kabur dengan etika ini dengan mengatakan mereka berniat jahat untuk menghina Islam. Jika begini caranya, kita bukannya membantu mereka untuk dekat dengan Islam sebaiknya membuatkan mereka lebih jauh dengan Islam.

3. Umat Islam akan berasa sensitif dan tersinggung hanya bila ada non-Muslim yang datang ke Masjid dalam keadaan tidak menutup aurat tetapi tidak pernah berasa sensitif bila ramai umat Islam, bukan sahaja tidak menutup aurat di luar mahupun di dalam kawasan masjid, malah tidak pernah datang ke masjid.

Saya rasa, yang lebih aulanya (utamanya), kita perlu halakan perasaan sensitiviti kita kepada ramai umat Islam di luar sana yang tidak pernah ambil pusing tentang tuntutan menutup aurat dan keperluan untuk mengimarahkan masjid, daripada kita hanya sensitif dengan beberapa kerat non-Muslim yang mula untuk berjinak dengan masjid dan surau walaupun pada peringkat awalnya mereka tidak mematuhi etika berpakaian (itupun kerana kesilapan kita yang tidak memberi panduan kepada mereka).

Saya tidak bermaksud untuk menyokong non-Muslim masuk ke masjid dan surau dalam kedaan tidak menutup aurat. Namun, saya lebih memberatkan keperluan untuk mendedahkan kepada mereka adab-adab berada di dalam kawasan masjid dan surau. Ini adalah tanggungjawab kita sebagai Muslim dan juga pengurusan masjid untuk menerangkan kepada mereka agar mereka lebih faham.

Tidak hairanlah, selepas isu ini ditimbulkan oleh akhbar arus perdana, MP Serdang ini telah meminta pihak akhbar perdana ini menyenaraikan mana yang boleh dan mana yang tidak boleh.

Saya yakin, soalan ini ditanya kerana beliau masih belum faham sepenuhnya tentang adab dan etika berkaitan masjid, mana yang sensitif, mana yang tidak sensitif dan sebagainya. Namun hingga ke hari ini akhbar terbabit tidak pernah menerangkan etika dan adab tersebut kerana mungkin bukan agenda utama akhbar itu untuk memeberikan kefahaman berkaitan Islam kepada pembacanya.

Saya kira tiga isu yang saya ketengahkan ini sedikit sebanyak dapat menjadi sumbangan saya ke arah memastikan insiden-insiden ini tidak berlaku di masa aka datang.

Jika kita mengaku sebagai umat Nabi Muhammad SAW serta mengharapkan syafaat baginda di akhirat kelak, marilah kita merujuk dan mengkaji bagaimana cara Nabi SAW mendidik masyarakat non-Muslim ketika zaman baginda dalam isu-isu berkaitan Islam.

Tidak hairanlah, dek kerana hikmah dan kebijaksanaan Nabi SAW di dalam metod dakwah baginda, maka ramai non-Muslim yang tertarik dengan keindahan Islam serta memeluk agama tersebut.

Janganlah pula bila perkara ini dilihat dapat memberi laba tertentu kepada kita, maka kita sanggup biarkan ketidakfahaman masyarakat terhadap Islam terus berlarutan tanpa sebarang usaha untuk memperbetulkannya.

- Artikel iluvislam.com

Biodata Kolumnis

Nisar Mohammad Ahmad merupakan seorang pensyarah undang-undang di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Beliau sedang menunggu viva (stage terakhir sebelum mendapatkan PhD) dari University of Leicester, United Kingdom. Ayah kepada dua orang anak ini merupakan bekas Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) USIM dan bekas pelajar terbaik jurusan undang-undang USIM.

Jan 6, 2011

mimpi tuh dtg lg

mimpi tuh dtg lg..
sepintas lalu..
bt aku berwaspada..
kter dtg dri Allah..
kter balik jg kpd Allah..

Jan 5, 2011

Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang


BUNUH PENGKRITIK SULTAN, SATU CADANGAN YANG HINA
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Seorang YB dan NGOs tertentu mencadangkan agar pengkritik sultan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. Walaupun ada kaitan dengan politik kepartian tertentu -itu bukan urusan saya- tetapi saya ingin mengulas cadangan ini di sudut hukum Islam seperti berikut;

1. Cadangan ini sebenarnya lebih hina dan besar dosanya daripada menggalakkan pemerintah berzina, atau berjudi atau minum arak atau kesemua maksiat yang lain. Ini kerana, nyawa dalam Islam amat berharga dan haram ditumpahkan tanpa sebab yang sah. Cadangan ini bererti menggalakkan pemerintah membunuh orang tanpa sebab yang diizinkan oleh Allah dan Rasul. Dosa membunuh dalam Islam lebih besar dari dosa zina, arak, judi dan lain-lain.

2. Sultan bukanlah nabi yang maksum sehingga tidak boleh dikritik. Kepercayaan sesetengah pihak bahawa haram mengkritik atau berbeza pendapat dengan sultan seakan menyamakan kedudukan sultan dan raja melayu dengan para nabi a.s. Sedang para al-khulafa al-rasyidin iaitu Abu Bakr, Umar, Uthman dan ‘Ali yang jauh lebih mulia dari sultan-sultan pun dikritik dan dibantah oleh rakyat mereka. Namun mereka menjawab dengan penuh amanah, wibawa dan mereka tidak membunuh pengkritik mereka. Bahkan berterima kasih.

Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini. Sahabat Nabi s.a.w tidak pernah menggesa agar dibunuh pengkritik mereka. Bahkan dalam Sirah, ada beberapa kejadian yang sahabat tidak bersetuju dengan cadangan Nabi s.a.w dan membantah baginda seperti yang berlaku kepada ‘Umar r.a ketika perjanjian Hudaibiyyah, pun Nabi s.a.w tidak membunuh beliau.

3. Pada saya, pencadang hukuman tersebut; adalah pengampu yang melebihi had. Jika dia muslim, dia seorang yang ‘kering perasaan’ dan tidak takutkan Allah mengenai ‘darah orang lain’. Mungkin dia berhujah dengan undang-undang yang dia fahami sehingga dia lupa syariat Allah yang Maha Tinggi yang mengharamkan ditumpah darah dan nyawa manusia tanpa sebab yang sah di sisi syarak. Wajib dia bertaubat dan menarik balik cadangan tersebut.

pertemuan yg sgt2 sulit

Esok sambutan hari kelahiran Isa dari Nazareth. Petang itu di Kuala Lumpur persiapan untuk menyambutnya semakin rancak. Ibu dan kakak berbondong bondong keluar dari gedung membeli belah sambil menolak troli yang membusut penuh. Cuaca redup dan hujan rintik-rintik menambahkan lagi kesesakan jalan raya.

Tepat jam enam petang sehari sebelum Hari Krismas 2010 sebuah pesawat jet membawa tiga orang lelaki telah terbang dari KLIA menuju ke Kuala Teranganu. Jet ini sampai tepat jam tujuh malam. Satu jam kemudian sebuah lagi pesawat jet khas menyusul sampai. Jet ini mendarat dan terus meluncur masuk ke Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terangganu.

Bila pesawat jet kedua ini berhenti sebuah kereta Mercedes berwarna hitam telah datang menghampiri tangga pintu jet. Seorang Lelaki Tua kelihatan dibantu oleh dua pramagura untuk menuruni tangga. Lelaki Tua ini terbongkok-bongkok terus masuk ke dalam kereta dan beredar.

Disatu tempat yang berasingan - dalam bilik tamu - di sebuah rumah mewah dua lelaki obese pertengahan umur kelihatan gelisah menunggu. Mereka berdiri memandang keluar tingkap. Lelaki pertama berkulit hitam, berperut gendut, bermuka ketat – muka paraouk persis penjaga kelab dangdut. Lelaki kedua agak obese juga dan berperut gendut tatapi kulitnya agak cerah. Lelaki ini kekurangan rambut. Rambut hitam puteh di kepala tumbuh bertompok- tompok di beberapa tempat sahaja.

Tetiba masuk seorang lagi lelaki yang sosoknya kelihatan agak pelik. Lelaki ini bersongkok tinggi memakai baju Melayu berkain sampin. Perut lelaki ini extra buncit. Seluar Melayunya agak besar hingga kelihatan seperti memakai kain gown. Pungungnya membonjol seakan-akan ada cawat yang ingin disorokan didalam kain sampin songketnya.

‘Jet selamat mendarat. Dia dalam perjalanan,’ lelaki berpunggung bonjol membuka kata. Lelaki Botak tersenyum dan menganguk-anguk kepala. Lelaki Paraouk bermuka ketat melihat jam ditangan kemudian berkata ‘ ada sesiapa nampak Dia sampai?’ Soalan ini mati tergantung tidak ada yang menjawab.

Tetiba Lelaki Botak meletakan talipon rapat ke telinga, ‘ …. bukan… I bukan di Port Dickson ni… I di KT…. you ni tak caya ke…I bukan jumpa Budak Itam tu…I dengan Tuanku ni…nanti I call balik. Bai bai…’

‘ You bagi Dia tahu? You tak sedar ke … pertemuan kita ini sulit…’ Lelaki Peraouk bermuka ketat menaikkan suaranya.

Lelaki Botak memasukan talipon ke dalam saku dan bersuara, ‘ kalau tak bagi tahu…. malam ini I kena tidor dengan Dia….seksa badan I…’ Mendengar jawapan ini ketiga-tiga lelaki ini ketawa kecil. Kemudian mereka beredar dan masuk ke satu lagi bilik tamu yang lebih besar dan lebih mewah.

Lelaki Tua itu berjalan perlahan-lahan sambil diapit dan dibantu oleh dua orang lelaki sasa yang memakai coat hitam dan bertali leher. Lelaki Tua terus masuk ke ruang tamu dimana tiga lelaki tadi bingkas bangun dan terus bersalaman. Belum pun sempat mereka berbual tertiba masuk dua lelaki lagi. Seorang kelihatan memakai Baju Melayu kuning dengan coat hitam dan seorang lagi Lelaki Kacak tinggi memakai baju batik berlengan panjang. Jelas Lelaki Kacak ini adalah tuan rumah. Kesemua bangun dan bersalaman. Kemudian semua bertanya tentang kesehatan si Lelaki Tua.

Selesai eek ook eek ook basa basi itu dan ini lalu enam lelaki ini beredar dan masuk ke bilik mesyuarat. Lelaki Tua dan Lelaki Berbaju Melayu duduk di sebelah kanan. Tiga lelaki obese duduk di sebelah kiri. Ditengah-tengah duduk Lelaki Kacak berbaju batik sebagai orang tengah.

Mesyuarat bermula dengan labon Lelaki obese berkepala botak. Lelaki Botak ini berkesah tentang orang China dan orang India yang sudah naik tocang. Apa makna naik tocang ini tidak pula jelas. Tetapi menurut Lelaki Botak ini kedudukan Orang Melayu pada masa ini sedang terancam. Orang Melayu makin terpinggir kerana kuasa politik mereka pecah. Orang Melayu menurut Lelaki Botak ini akan pupus macam burung Dodo jika sesuatu tidak dilakukan dengan segera.

Labon Lelaki Botak ini disambut oleh Lelaki Paraouk yang menerangkan bagaimana baru-baru ini China di Pulau Pinang telah berani menggunakan tangan untuk menyuap nasi – meniru cara orang Melayu makan. Menurut Lelaki Paraouk ini adalah bahaya kerana dalam pilihanraya yang akan datang tidak dapat dikenali lagi mana Melayu dan mana Mamak Tongkang. Apa sangkut paut Mamak Tongkang dengan orang China makan pakai tangan tidak juga jelas.

Tetiba mesyuarat ini terhenti kerana rupa-rupanya Lelaki Berseluar Gown telah mula berdengkor tidor. Semua mata berpandangan. Yang tidak ambil pot hanya Lelaki Tua yang matanya memandang tepat muka Lelaki Paraouk. Lelaki Paraouk merasa tetekan dan agak gelisah apabila matanya dipandang.

Akhirnya mereka tidak mempedulikan keroh dan dengor kerana hal negara dan masa depan negara lebih penting dan ingin mereka diselesaikan segera. Lelaki Botak menyambung labon. Kali ini dia membocorkan laporan bagaimana orang China di Malaysia ketika ini telah mula tidak hormat kepada Sultan dan Raja. Apabila perkataan Sultan dan Raja keluar, mata Lelaki Kacak berbaju batik mula bersinar. Dia menganggokan kepala tanda bersetuju sangat.

Menurut Lelaki Botak ini orang China di Malaysia telah naik tocang dan semakin menjadi-jadi. Mereka mahu menggunakan nama Allah, mahu bersenam dalam masjid, mahu ubah perlembagaan malah menuntut untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Lelaki Parouk bangun dan berkata, ‘ kita semua ini Melayu. Saya Melayu dulu.. kemudian baru Jawa… China naik tocang kerena ada pengkhianat dikalangan orang Melayu. Kalau tak ada dalang ini mana mungkin orang China ini berani….’ Lelaki Tua dan Lelaki Berbaju Melayu hanya diam mendengar.

Tetiba Lelaki Tua berkata dengan perlahan-lahan, ‘… mu la ni ada kempen satu Malaysia?... lagu mano mu royak satu Malaysia….mu royak satu Malaysia Cina Melayu India semua samo… mu ni cakap pada ambo lain… pada tibi tigo mu royak lain pulok… mana yang hambo leh pakai…mu ni orang munafik…. ambo tok seeeh..ambo tak suka orang munafik ni…’

Bilik senyap sebantar seperti telah diserang oleh Garuda. Kemudian Lelaki Tua ini bersuara lagi, ‘ mu nak ajak perpaduan buat gapo? Mu lah yang tangkap ramai alim ulama Pas… mu tuduh mace mace… mu guna ISA…. Islee gapo mu royak. Ambo kalau mu nak bersatu boleh… tapi mu kena pakai Islee laaa … bukan tuduh Chino lagu ni … India lagu tu. Islee larang ni sumo.’

Lelaki Botak tunduk memandang ke meja. Lelaki Paraouk buat-buat memandang ke atas siling. Bilik sunyi senyap yang kedengaran hanya dengkor Lelaki Berseluar Gown yang semakin kuat.

‘ Mu ambik ambo dari hospital … mu nak royak hal Chino dan hal India? Dah berapo kali ambo royak parti mu itu parti zalim… mu ni pemimpin zalim…’ Lelaki Tua seakan-akan marah. Lelaki Berbaju Melayu disebelahnya tidak bersuara langsung. Sesekali Lelaki Berbaju melayu melihat jam di tangan seolah-olah sedang menunggu kesampaian keretapi.

Suasana tegang ini ingin di kendurkan oleh Lelaki Kacak berbaju batik , ‘ kita sesama Melayu ini patut hormati menghormati. Kita akan lakukan apa sahaja demi untuk kebaikan negara kita ini. Kalau tak ada apa-apa lagi mari… Kita jemput semua bersantapan bersama.’

Apabila Lelaki Kcak berbaju batik bangun Laki Peraouk tergesa-gesa menarik tangan Lelaki Berseluar Gown yang tertidor. Dalam pisat-pisat sambil mengosok mata lelaki ini bersuara, ‘ menantu I itu okay… ’ Tetapi tidak ada seorang yang ambil pot lagi. Semuanya berjalan menuju ke ruang santap.

Setelah selesai jamuan makan dan bersalaman dengan tuan rumah semua tamu mengiringi Lelaki Tua kembali ke lapangan terbang. Di lapangan terbang mereka tidak memasuki pintu awam. Kesemua mereka dibawa secara menyorok-nyorok. Ketika rombongan ini sampai semua lampu di lapangan terbang telah dipadamkan.

Apabila jet membawa Lelaki Tua telah naik ke udara menuju ke Kota Baru, Lelaki Paraouk merasa agak lega dan tidak merasa tertekan oleh Lelaki Tua tadi. Dia terus bersuara kepada Lelaki Berbaju Melayu, ‘ apa yang berlaku tadi jangan beri tahu sesiapa…ini hal kita saje..’

‘ Tak ada siapa yang tahu… demo ingat ambo gi London…orang parti ingat ambo luar negaro… Bini ambo pun tak tahu… tapi ambo bagi tau Cik gu Pa dan Uztaz Nasa… demo nak sangat kita berjayo…’

‘ Lain kali kita cuba lagi. Orang tua itu nampanya keras lagi….’

Tetiba Lelaki Botak mencelah, ‘… jaga jaga hal perjumpaan kita ini jangan di ketahui oleh Mat Sabu.. Mahfuz.. Husam … dan jaga sikit Khalid Samad.. press pun jangan diberitahu…kalau Harakah.. Malaysikini tahu bahaya kita semua..Kalau I ditanya press I akan nafikan perjumpaan ini.’( TT)http://tukartiub.blogspot.com/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...