mencetuskan REVOLUSI MALAYA

Apr 18, 2011

darah rakyat masih berjalan


DARAH RAKYAT

Darah rakyat masih berjalan
Menderita sakit dan miskin
Padanya datang pembalasan
Rakyat yang menjadi hakim
Rakyat yang menjadi hakim

Ayuh! ayuh!
Bergerak! Sekarang!
Merah Putih panji-panji kita
Merah warna darah rakyat
Merah warna darah rakyat



Darah Rakyat merupakan lagu perjuangan rakyat yang lahir semasa Revolusi Indonesia 1945. Seperti lagu indonesia raya yang merupakan lagu Kebangsaan PKMM, perjuangan kemerdekaan rakyat Indonesia banyak mempengaruhi pemikiran rakyat di Malaya. Lagu ini selalu dinyanyikan semasa perbarisan dan perhimpunan PKMM dan API untuk menaikkan semangat pemuda-pemudi pada zaman kebangkitan gerakan kemerdekaan rakyat di Malaya selepas perang dunia kedua (1945-1948).

8 comments:

Naisophon said...

PKMM/API (sayap kiri) kalau aku tak silap, dia nak merdeka malaysia sekali dengan Indo.

Jadi, mereka plan untuk istihar kemerdekan pada hari Jepun keluar dari Malaya 1945. Maksud aku, gap 2 minggu antara tarikh Jepun keluar, dengan tarikh Britania masuk balik ke Malaya.

Lepas mereka istihar merdeka, mereka harap seluruh rakyat bangkit dan sokong mereka. Desak British suruh keluar dari malaya.

Malangnya, mereka sia-siakan gap 2 tu. Takda pemimpin yang buat aturcara istihar merdeka.

Rancangan mereka bagus, tapi atas kertas. Takda pelaksanaan.

Last sekali, komunis memberontak.

Kesilapan PKMM adalah sebab mereka allied dengan bintang 3. Jadi, mereka dituduh 'jahat' oleh kebanyakan rakyat. Sokongan pun makin lemah.

Berbeza dengan UMNO, mereka dpt tambah sokongan rakyat sebab komunis ni. Imej Tunku naik sebab beliau berunding dgn ChinPeng.

Naisophon said...

Banyak faktor gak sebenarnya kenapa golongan kiri ditolak.

Salah satu, mereka nak merdeka dengan Indo. Jdi, ibukota Malaysia akan berpindah dari KL ke Jakarta. Nasionalis bimbang Malaya diabaikan.

Kedua, mereka nak hapuskan raja. Sama macam revolusi rakyat kat Indo, mereka bunuh semua raja raja melayu.

Raja kat malaya risau keadaan sama akan berlaku. Mereka risau bakal dibunuh atau turun takhta.

Banyak prinsip golongan kiri aku setuju. Tapi, ada sesetengah sangat extreme.

Mie Kickdefella said...

stakat yg aku thu kbyakan propaganda2 yg disebarkn perikatan pd wak2 itu adalah palsu dan palsu semata2..

british mudah bg merdeka pd kita? msti ada bnda kn yg bt kn mreka mudah bg?

aku bkn x bsyukur.. tetapi sejarah hrus dilihat dri semua aspek.. bkn hnya sisi KANAN shj...

TERIMA KASIH bro :)

Mie Kickdefella said...

tgk karikatur cina dan india..??
sgt2 RASIS..!!

tp.. benda dh jd sejarahkn...

Naisophon said...

Aku baca dua-dua pihak. Explore.

Semua kesimpulan aku buat adalah lepas baca dua pihak. So no bias.

sebab tu aku tak blame sapa2.

Mie Kickdefella said...

ko mmg ada 1 sikap yg bpikiran kritis~

hebat bro :)

gua mmg agak bias dlm hal ini..!
sbb bila kter thu n fakta tuhh benar dan cuba disorokkn..! kwe mmg x leh trime :)

Naisophon said...

Dalam Harakah. Cuma 1 aku rasa berbaloi untuk dibaca.

Subky Latif.

Sinar Harian, yang berbaloi baca.

Abdullah Kok Lanas. AKL.

Bekas wakil rakyat dari zaman Tun Razak.

Mie Kickdefella said...

surat khabr perdana yg
agak bebas ialah sinar harian..

subki? ayat dya berjela2..haha

owhh kenal2.. org kuat umno dluu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...